PIP-4048MS

Jos posti saa kuljetuksen toimimaan eikä muutenkaan tule viivästyksiä, pitäisi huomenna postin mukana tulla otsikon mukaisia vehkeitä kaksi parallel paketin kanssa.

Perus ominaisuudet yhdellä PIP-4048MS laitteella ovat:
4kW / 5kWA teho invertteriltä 230VAC
48V akkujännite (max. 93A otto).
4kW aurinkopaneeli mahdollisuus MPPT ominaisuudella.
80A maksimi lataus aurinkopaneeleilta.
60A maksimilataus seinäsähkö / aggregaatti tulosta.
140A maksimilataus yhteensä.
Aggregaatin ohjaus.
Kaikki konfiguroitavissa miten haluaa esim. aurinkolatauksen toimivan. Eli meneekö kuormaan ensisijaisesti vai akkuun. Käytetäänkö seinäsähköä muuta kuin silloin jos akuissa ei ole virtaa ja paneeleilta ei tule sähköä.
Kytkettävissä 9kpl laitteita yhdeksi kokonaisuudeksi.
Voi rakentaa sellaisen kokonaisuuden kuin tarvitsee.
Esim. vaikka kaikki 9 laitetta yhdeksi suureksi 36kW / 45kVA 230VAC syötöksi tai kolmivaiheisena siten kuin haluaa. Jos tarvitsee yhteen vaiheeseen 12kW niin voi tehdä kolme kolmen laitteen ryhmää kullekin vaiheelle. Tai yhteen vaiheeseen voi laittaa 7 kpl ja loput kaksi omalle vaiheellee. Kaikki konfiguraatiot tästä väliltä ovat mahdollisia. Ja tietenkin kaikki kpl määrät.
Laite toimii vaikka UPS tyylisesti. Eli syöttö voi seinästä mennä suoraan kuormalle ja jos seinäsähkö katkeaa, jatkaa laite akkujen/aurinkopaneelien varassa. Tai niinkuin jo aiemmin kerroin, seinäsähköä käytetään vain "hätätilassa". Laite laskee tuotetun ja käytetyn energian ja näin kertoo paljonko mm. kuorma on kuluttanut sähköä. Kertoo myös paljonko seinäsähköä on tarvinnut ottaa (jos oikein muistan).
Nyt tulevat kaksi siis menee yhdeksi 8kW / 10kVA yksiköksi ja katolle tulee ne 6 kpl paneeleita lisää. Kumpaankin siis laitetaan n 1,2kWp paneelia käyttöön. Joten reserviin jää reilusti (2x4kWp siis mahdollista) laajennus varaa.
Jos systeemi tuntuu pelaavan hyvin, niin tulee hankittavaksi toinen kahden satsi tai neljän satsi.
Sanoisin, että 24kW / 30kVA on kohtuudella riittävä teho näin omakotitalon tarpeisiin (ehkä jopa se 12kW voisi piisata eli n.17,4A per vaihe) eli n.34,8A per vaihe. Tuo mahdollistaisi joissain tilanteissa jopa sähköauton latamisen 22kW teholla. Tosin silloin ei jäisi kuin 2kW talon tarpeisiin. Toisaalta tuohon voisi laittaa sellaisen logiikan, että jos täydellä teholla ladataa autoa, mitään suurempaa ei siksi aikaa saa päälle. Joten valaistu, kylmälaitteet ja sen sellaiset kyllä pelaisi. Kuitenkaan esim. 40kWh:n akun lataamiseen ei menisi tyhjästä täyteen aivan kahta tuntia. Tai sitten tekisi sellaisen logiikan, että jos esim. hella ja lvv menisi samaan aikaa päälle, lasksi latauslaite autolle menevää tehoa vaikka 11kW tasolle tai 16kW, jos sellainen olisi mahdollista.
Akkukapasiteetin saaminen vaikka 60kWh tasolle vaatisi kuitenkin "vain" 5x250Ah 48V yksiköitä.
Eli 20 akkua (4x5 eli 4x12V = 48V ja 5x250Ah = 1250Ah -> 1250Ah x 48V = 60000Wh = 60kWh).
Ajatellen sitten virran määrää per akku olisi se maksimi kulutuksella 6x93A = 558A / 5 = 111,6A per akku. Joka on tietenkin aikas lailla. Lisäämällä akkuyksiköiden määrää, pienenee per yksikkö tietenkin myös virta. Tuplaamalla akkumäärän jäisi virraksi 55,8A joka olisi jo huomattavasti kevyempi kuorma akulle. Toisaalta samalla saisi tuplaten kapasiteettia ;).
Noo, tuo on sellaista haihattelua. Ei ole sähköautoa eikä vielä noita vehkeitä saatikka akkuja. Paneeliakin saisi olla sitten jo "hiukan" reilummin.

Saapa nähdä pääsenkö huomenna laittamaan jo kuvia uusista vehkeistä =D

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaunusta

Pikku hiljaa, homma etenee.

Aika kortilla, kesän toimintaa