Akkukapasitetti

 Tuplasin tänään akku kapasiteetin. Eli kävin hakemassa toisen satsin 100Ah akkuja. Ainakin latautuminen hidastui joten eiköhän tuo lisännyt jotain, ainakin latautumisen hitautta =D.
En tiedä miten järjestelmä laskee / toimii akkujen osalta, mutta invertterit ei anna akkujännitteen laskea alle 46V. Eikä usein lähelle tuotakaan. Toki kuorma saattaa olla välillä kohtuuttoman raju ja napajännite saattaa laskea nopeastikin.

 Nyt kun akkuja on 8kpl, eli kaksi rinnan ja neljä sarjassa (2p4s), niin kuormituskin puolittui per akku / sarja. Eli jos nyt järjestelmä pyytää 50A akuista, eli nimellisesti 2400W, niin sen sijaan miten ennen koko 50A otettiin yhdestä sarjasta, nyt virta jaetaan kahden sarjan kesken. Eli 25A per sarja.

 Mitä tämä lisäys sitten vaikuttaa?
1. Kapasitetti nimelisesti tuplaantuu.
2. Kapasitetti tavallaan kasvaa enemmän kuin tuplaantuu.

 Oikeammin kapasitetti ei kasva enemmän, mutta kun kuormitusta on vähemmän, saadaan akusta enemmän käyttövaraa pihalle.

 Eli jos akun 100Ah on ilmoitettu vaikkapa C10, tarkoittaa, se sitä, että 10h ajan akusta voi ottaa 10A ja akun tulee kestää tämä. Toisaalta C100 tarkoittaa ampeerin virralla tehtyä mittausta. Noissa akuissa tuolloin lukema on 110Ah. C5 lukema on 75Ah (eli 20A kulutuksella saadaan akusta enää 75Ah eli 5h testi kestääkin vain 3h ja 45min). Olen katsellut tosin testin missä akkua ensin kuormitettiin isoilla virroilla ja käytön katkaisi tietty jännite lukema. Toki napajännite nousi levossa aina korkeammalle. Isolla virralla akkua kuormitettiin pari kertaa, sitten virtaa pienennettiin. Lopuksi laskettiin yhteen energiamäärät jotka akusta oli pihalle saatu, niin akun kapasiteetti oli kuin olikin luvattu ja vähän päälle.

 Toisin sanoen. Ennen jos akustoa kuormitettiin 20A virralla, saatiin akusta max. 3,75h energiaa eli 75Ah. Nyt kun akustossa on kaksi linjaa, puolittuu virta per linja (kuten myös per akku, koska linjassa vaikuttaa sama virta. Elikkä akusta saadaankin 100Ah ja se kestää 10h. Eli tuplaus olisi ollut 7,5h mutta koska kuormitus akkua kohti pieneni, saadaakin enemmän kapasiteettia hyötykäyttöön. Toki yhteis kapasitetti onkin nyt 200Ah, joten nyt akulla pitäisi 3,75h sijaan päästäkin 10h. Jos siis kuorma on 20A. Jos kuorma olisi 40A, eli 20A per sarja, niin silloin kapasiteetti olisi nimellisesti akustolla 150Ah ja taas 7,5h pätee.

 Nyt jos vaikka ensikuussa olisi taas varaa tuplata kapasiteetti 400Ah asti, niin tuo 40A kuorma olisi se 10A per akku ja silloin päästäisiin kuitenkin jo 10h 40A kuormalla.
 Toisaalta esim. tätä kirjoittaessa kuorma on suunnilleen 250W kun jääkaappi pörrää ja pari tietokonetta on päällä, jotakin valoja palaa jne. Tuo tekee akkujen nimellisjänniteeseen 5,2A ja 54V jännitteeseen 4,6A, Eli 50V jännitteeseen 5A. Toisin sanoen jälleen kerran. Jos akkuja olisi 5 riviä jakaantuisi tuo ampeerin virraksi per rivi. Eli se 500Ah kestäisi 550Ah. Eli tuolla kuormalla mennään sitten jo 110h. Eli melkein 5 päivää. Ilman latausta, eli päivää ja tuulta. Tuolloinhan akkujen energia sisältö olisi 24kWh. Nythän nimelliskapasiteetti on 9,6kWh.
 Tahtotila muutenkin kun on rajoittaa huippukuormaa, niin tämä sopii "oikein hyvin".

 Jos tänään päivällä vielä 500W oli se millä saatiin akusta ns. kokonaiskapasitetti käyttöön, niin illalla se oli jo 1000W.
 Eli jos sen 500Ah eli viisi riviä pitää jonkinlaisena väli tavoitteena, niin 2500W vielä antaisi sen 100Ah per rivi. Eli 10h 50A kuormaa (2400W nimellisjännitteeseen 48V).
 Jos siis miettii miten tuo menee, niin kaava muodostuu selkeästi siitä, että 10A = 10h kun puhutaan 100Ah akusta. Jos siis haluaisin 100A kuormalla ajaa 10h niin kapasitettia tarvitaan 1000Ah. Tuollainen määrä on kuitenkin vielä mahdollinen hallita. Eikä akkujen välinen johdotus periaatteessa tarvitse olla mitään ranteen vahvuista kaapelia.  Se 100A kun vaikuttaa ns. otto pisteissä. Jos siis kuorma on 100A ja akkuja olisi se 10 riviä, silloin tarvittaisiin 10A per rivi virtaa. Teoriassahan tuohon riittäisi silloin 1,5mm2 johto. Tokikaan en sellaista itse käytä häviöiden minimoimiseksi, joita niitäkin näillä veto pituuksilla syntyy muutenkin vähän. Mutta on hyvä jos voi ottaa vaikka rivin kerrallaan systeemistä irti huoltoja varten. 100A olisi suunnilleen yhden invertterin maksimi kuorma. Eli jos haluaisin olla varma, että saisin sen 10h täydellä kuormalla, tarvittaisiin oikeastaan 312,5A kestävyys, ja pieni varmuuskerroin päälle, niin vaikka sitten 330A. Eli esim. 33 riviä 100Ah akkuja joka olisi siis hurjat 132kpl akkuja.
 Hintaahan akulle tulee suunnilleen euro per ampeeritunti. Jos siis ostaa näitä halpisakkuja. Eli 100Ah akku maksaa 100€ ja neljä niitä maksaa siis 400€. Eli kierros / rivi maksaa siis 400€. Nyt on siis mennyt 800€ akkuihin ja muuhun tauhkaan n.65€.

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaunusta

Pikku hiljaa, homma etenee.

Harmaa päivä, saantoa kuitenkin on