Vaunun energiat syynissä.
Pilvinen päivä. Pakkasta muutama aste. Vanussa n. Yksi pakkasaste tullessa n. Klo 11:25. Akku niukuu täynnä ja ajattelen tehdä kokeen. Päivä siis harmaa ja pieni pakkanen. Laitan lämmityksen päälle.
Edelleen akku aivan täynnä, mutta nyt käytetetää n.0,5A. Laitan nukkumatilan valon päälle. Nyt kulutus nousee 0,1A mutta edelleen akun tila näyttää 15V... joka on siis equalisointi jännite. Laitan kaytävävalon ja olkkarivalon päälle. Nyt kulutus näyttää 1,5A ja lataus 0,5A ja akun tila vaihtelee 14,8V ja 15V välillä. Vaunun sisälämpö on noussut kahteen asteeseen ja aikaa on mennyt n. 10min. Vanha vaunu. Lisään kulutusta ja laitan ulkovalon päälle. Samalla tosin sammutan nukkumatilan valon. Nyt kuitenkin harmaus lisääntyy joten kulutuksen ollessa 1,4A niin lataus putoaa vain 0,1A tasolle. Nyt akkujännite vaihteleekin 13,9V ja 14,1V välillä ja näköjän käy myös jopa 13,8V puolella satunnaisesti. Kello on 11:50 ja lämpö on noussut 7 asteeseen.
Sammuttamalla valot ja laittamalla radion päälle, kulutus asettui 1A tasoon ja lisääntynyt harmaus ei tyhjennä akkua. No, tavallaan olisi kenties vain hyvä jos ajaisin vähän tyhjemmäksi tuota. Nyt 12:00 lämpömittarit näyttää 10 astetta. Mutta pipo ja toppatakki saa väistyä. Pihalla edelleen harmaata. Akku 14,3V tilassa ja 0,1A lataus. Edelleen 1A kuorma.
12:15
Lämpö 15 astetta akku 14,7V kuorma 1,1A lataus 0,2A edelleen harmaata.
12:45 låmpö 18 astetta, akku edelleen 14,7V tuntumassa, eli välillä käy 14,6V lukemassa. Radio pauhaa Eerikäisen juttuja. Taitaa olla tuo lämpö säädetty 20 asteen tuntumaan, ja näin tosiaan taitaa olla sillä ns toinen poltin juuri taisi sammua. Tai ainakin jokin poksaus tuolta kuului.
13:25
Hups nukahdin kuunnellessani radiota sängyllä. Vaunussa 22 astetta ja primus pätkii lämmitystä. Päivä harmaatunut tai pimentynyt entiasestään. Akussa nyt 13,5V jännite ja kuorma 0,5A. Latausta ei juurikaaan tapahdu. Kun primus pätkäisee kohta, nousee akkujännite nopeasti neljäntoista päälle.
Edelleen akku aivan täynnä, mutta nyt käytetetää n.0,5A. Laitan nukkumatilan valon päälle. Nyt kulutus nousee 0,1A mutta edelleen akun tila näyttää 15V... joka on siis equalisointi jännite. Laitan kaytävävalon ja olkkarivalon päälle. Nyt kulutus näyttää 1,5A ja lataus 0,5A ja akun tila vaihtelee 14,8V ja 15V välillä. Vaunun sisälämpö on noussut kahteen asteeseen ja aikaa on mennyt n. 10min. Vanha vaunu. Lisään kulutusta ja laitan ulkovalon päälle. Samalla tosin sammutan nukkumatilan valon. Nyt kuitenkin harmaus lisääntyy joten kulutuksen ollessa 1,4A niin lataus putoaa vain 0,1A tasolle. Nyt akkujännite vaihteleekin 13,9V ja 14,1V välillä ja näköjän käy myös jopa 13,8V puolella satunnaisesti. Kello on 11:50 ja lämpö on noussut 7 asteeseen.
Sammuttamalla valot ja laittamalla radion päälle, kulutus asettui 1A tasoon ja lisääntynyt harmaus ei tyhjennä akkua. No, tavallaan olisi kenties vain hyvä jos ajaisin vähän tyhjemmäksi tuota. Nyt 12:00 lämpömittarit näyttää 10 astetta. Mutta pipo ja toppatakki saa väistyä. Pihalla edelleen harmaata. Akku 14,3V tilassa ja 0,1A lataus. Edelleen 1A kuorma.
12:15
Lämpö 15 astetta akku 14,7V kuorma 1,1A lataus 0,2A edelleen harmaata.
12:45 låmpö 18 astetta, akku edelleen 14,7V tuntumassa, eli välillä käy 14,6V lukemassa. Radio pauhaa Eerikäisen juttuja. Taitaa olla tuo lämpö säädetty 20 asteen tuntumaan, ja näin tosiaan taitaa olla sillä ns toinen poltin juuri taisi sammua. Tai ainakin jokin poksaus tuolta kuului.
13:25
Hups nukahdin kuunnellessani radiota sängyllä. Vaunussa 22 astetta ja primus pätkii lämmitystä. Päivä harmaatunut tai pimentynyt entiasestään. Akussa nyt 13,5V jännite ja kuorma 0,5A. Latausta ei juurikaaan tapahdu. Kun primus pätkäisee kohta, nousee akkujännite nopeasti neljäntoista päälle.
Kommentit
Lähetä kommentti