Testejä ja muuta (päivitetty 2.5)

 Tänään vihdoinkin tuulee. Joten testiä / valvontaa on suoritettu.

1. Tuuli saa olla kohtalainen, että myllyt ylipäätään alkaa pyörimään.
2. Sellaisella "perus navakalla" tuulella jännite nousee n.50V tasolle, mutta latausta ei luonnollisestikaan tapahdu, ellei akkujännite ole jossain 45V tasolla.
3. Olen nähnyt tuon 1200W myllyn antavan säätimen tietojen mukaan hetkellisesti n.10W ulos...
4. Olen nähnyt 2000W myllyn nostavan jännitteen yli 70V (edit: 110V on nyt suurin) ja säätimen aloittavan lataamisen. (näin myöhemmin ohjelman kautta, että lataustakin on tehty pieni hetki n.40W teholla...)
5. Myllyt pitävät kyllä ääntä kun lujempaa pyörivät. Mutta ääni ei ole vielä ollut häiritsevä. Ujeltaa hiukan sisällä ja ulkona kuuluu suhinaa. (Edit: Rajummalla tuulella myllyt resonoivat aivan liikaa. Pitää miettiä miten ne saa talosta irti. Nythän toinen mylly on seinässä ja katossakiinni ja toinen maassa ja katossa.)

 Eli, koska olen löytänyt BUCK BOOST Wind laturin, saatan sellaisen hankkia noille. Tietää vain ikävästi lisä investointia n. 4-500€ per mylly.
 Myllyt tarvitsisi herkemmät siivet. mielestäni sellaisetkin on tarjolla valmistajalla, mutta teholupaus silloin pienempi. Mieluummin jatkuvaa vaikka 200W kuin 2000W parin vuoden välein 20sek.

 Mittaillin akkuja huvikseni samalla kun odottelin sopivaa tuulta mitattavaksi. Yllätyksekseni yksi "ketju" olikin 10-11V tasolla kun muut oli 13V tasolla. Hiipuneeksi osoitautui 2019 / 8 ostetusta ketjusta yksi akku. Sen kapasiteetti näytti vain 2% nimellisestä. Tosin kun irroittelin akun ja liikuttelin sitä, muuttui arvo 13% asti.

 Käyn myöhemmin ensiviikolla kyselemässä takuiden perään ja pitää miettiä miten näiden akkujen kanssa pitäisi toimia. Sillä kaikki tuon sarjan akut näyttää vain 10 ja 20% välille kapasiteettiaan. Kun taas aiemmin ostetut näyttää vielä yli 90%.
 Laitoin joka tapauksessa yhden vanhan 220Ah akun, jossa suunnilleen puolet kapasiteetista jäljellä tuon irrotetun tilalle ja heti tuntui akusto rauhoittuvan. Tosin tuon sarjan jännite jäi tällä kertaa latauksen aikana 13V tasolle kun muut oli jo 14V tasolla. Minulla on Balanceri noissa, joten kyllä se siitä tasaantuu.

Edit:
Akun vaihtaminen vaikutti "dramaattisesti" systeemin toimintaan. Nyt oikeasti taas voi seurata kun akkujännite hissukseen nousee ja laskee. Sekä saadaan kymmeniä Ah käytettyä muutaman sijaan. Kuorma on toki liian suuri nykyiselle akustolle. Tästä syystä pohdin mitä pitäisi näille tehdä. Varmaankin pysyn suunnitelmassani ja rakentelen systeemin siihen 2kW huippu kuormaan akku käytössä ensin valmiiksi ja sitten uhraan sen neljä tonnia akustoon. Jonka siis pitäisi pysyä järjestelyn ansiosta hyvässä kunnossa vuosikausia.
 Kerrataan nyt vielä itselle tuo ajatus. Eli koska akku valmistaja lupaa akulle 100Ah energiasisällön 20h purku ajalla. Eli jos virta on 5A niin 20h tuolla virralla tekee 100Ah. Tuon jälkeen akun pitäisi siis olla siinä tilassa, että se on luovuttanut sen energian jolla akku valmistaja lupaa akun kestävän vähintään takuu aikansa. No 5A x 12V = 60W ja 5A x 48V = 240W. Tämähän tarkoittaa silloin sitä, että laittamalla 10 tuollaista sarjaa rinnan, saadaan 2400W kuormalla joka akulle tuo luvatun mukainen 5A virta, jolla siis akusta saa 100Ah pihalle 20h aikana. Eli silloin on 1000Ah x 48V = 48kW käytössä. Toisin sanoen, jos mennään pelkällä akulla, ja kuorma on tasaisen 2400W, niin päästään se 20h huristelemaan. Tai, jos kuorma on rajattu 2000W kokoon, niin 24h on mahdollista.
 Tavallaan tuo 24h ylittyy, koska virta on pienempi, mutta lienee sen verran vähän, että voitaneen noin laskea.
 Hintahan on suunnilleen 100€ per 100Ah akku. Eli 40kpl noita akkuja maksaa sen 4000€. Toki johtoa saa hankkia lisää jne.

Edit 2.5.20:
 Hain kierroksen uusia akkuja, sillä kaikki viimeksi ostetut olivat kypsiä. 8kk ne siis kesti. Yksi ei mennyt takuuseen, sillä vaikka ne akut eivät olekaan huollettavia, aukaisin yhden lisätäkseni sinne vettä. Tuo akku olikin parhaassa kunnossa. Kaikkien akkujen tarkastus ikkunassa paistaa edelleen vihreä täplä. Nyt siis siinä aukaistussakin.
Mittailin muutkin akut ja onhan nekin aika valmiit. Vain yksi akku ns. läpäisi testin. Joka tapauksessa, nyt kun pyörittelin akut ja valitsin parhaat, akusto käyttäytyy huomattavan normaalisti. Jopa 43A kuormalla (eli n.2000W kuormalla), akkujännite pysyi vakiona erittäin hyvin. Vaikka kierroksella onkin 21,5A kulutus.
 Tein myös päätöksen, että en yritä saada tuulimyllyjä MPPT säätimien läpi. Joka siis alkujaan tuntui hyvälle idealle. Syy niiden poisjättämiseen on mm. se, että tuuli ei ole niin tasaista, että MPPT säätimet kerkiäisivät mukaan. Nyt kun myllyt on kytketty suoraan akkuihin, mittauksen kautta, saan pienetkin puuskat "talteen". Tämä tuntuisi myös vaikuttavan siihen, kuinka paljon myllyt ääntää. Liittynee mm. siihen, että kuorma jarruttaa myllyä. Nyt ainakin näen mukavasti kuinka kun myllyt pyörivät, ampeerit nousevat akkumittarissa (tai miinus puoli vähenee) suoraan siinä suhteessa mitä myllyjen mittarissa näkyy.
 Nyt pitää saada kuitenkin se kuorman ohjaus nopeasti kuntoon. Sillä juuri nythän mikään ei varsinaisesti rajoita myllyjen tuottoa. Eli jos akut on täynnä ja myllyt alkaa pyörimään, pitää nopeasti saada riittävästi kuormaa, ettei akut ylilataudu.

Muistiin. Tuulimyllyjen mittarissa 5Wh pohjalla mitattua energiaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaunusta

Pikku hiljaa, homma etenee.

Harmaa päivä, saantoa kuitenkin on