Akku tilattu, ohjausjärjestelmä alkaa olemaan hankittuna

  Tilasin nyt sitten Saksan AIM ACCUMULATOREN Nürnber firmasta akun. Käytetty akku kustansi n2,5k€ kuljetuksineen kotiin ja sen kapasitetti pitäisi olla kohtuudella sopiva. Jostain syystä akun huolto-ohjeita yms. he eivät luvanneet toimittaa...

 Tässä kuitenkin jotain mitä löysin vastaavaa.

 -    Nominal S.G. 1,29 kg/l    30°C
 -    Pulttien kireys 20 -25Nm
 -    Liian aikaisen kulumisen estämiseksi suositellaan ettei akkua pureta enempää kuin 80% kapasiteetista.
 -    Lataus pitää suorittaa heti purkamisen jälkeen. Myös osittain puretun akun.
 -    Akun pitää olla vähintään +10°C, että lataus voi olla täydellinen.
 -    Akun pitää olla alle 45°C jotta lataus saa alkaa.
 -    Lataus on valmis kun akun jännite eikä S.G muuttunut kahteen tuntiin.
 -    Equalisointi suositeltu syvempien purkauksien jälkeen, pitämään akkua kunnossa.
 -    Equalisointi suositeltu useiden epätäydellisten latausten jälkeen kerran viikossa.
 -    Equalisointi virta ei saa ylittää 5A / 100Ah. Eikä akun lämpö saa ylittää 55°C.
 -    Elektrolyytin optimi lämpö on 30°C. Kuumempi lyhentää akun elinikää ja kylmempi pienentää ulos saatavaa kapasitettia. 55°C suurin sallittu, muttei ole hyväksytty käyttölämpötila.
 -    Elektrolyytin arvo on 1,29 kg/l 30°C lämmössä. Korkeampi lämpö laskee arvoa ja matalampi nostaa.
 -    Lämpötilan korjauskerroin on -0,0007kg/l per °C. Esim. 1,28 45°C lämmössä vastaa 1,29 30°C lämmössä. 20°C mitattu 1,297 sg tai 1,30 sg on lähellä oikeaa.
 -    Päivittäiset rutiinit: Tarkista elektrolyytin määrä.
 -    Aquamatik. vesi säiliö pitää olla 2-6m korkeudella (0,2-0,6bar). Kun akku täynnä, systeemi suljetaan.
 -    Viikoittain: Poista epäpuhtaudet, Equalisoi jos tarpeen.
 -    Kuukausittain: Tarkista jokaisen kennon jännite ja elektrolyytti täyden latauksen jälkeen. Kirjoita tulokset ylös ja vertaa edellisiin. Jos isoja muutoksia huollata / huolla kenno. Equalisoi.
 -    Vuosittain: Tarkista kiinnitykset, eristeet ja visuaalinen kunto.
 -    Float charging 2,27V per kenno (54,48V).
 -    Latausvirta aluksi raju. Saa olla jopa 30A/100Ah. 
 -    Lopuksi ladataan max. 5A / 100Ah virralla. (Equalisointi)
 -    Elektrolyytin kierrätys lyhentää latausaikaa merkittävästi. (ilmeisesti 0,2bar painella ilmaa)
 -    Purkujen loppujännitteitä vaikea löytää isommille purkuajoille. 1,70V kuitenkin löytyy 10h purulle.
 -    Lataus 57,6V asti isolla virralla.
 -    ...

 Ohjausjärjestelmää varten tilattu Crestron Pro2 on paikoillaan ja jo tehty ohjelma on käännetty tuolle prossulle sopivaksi, sekä testattu toimivaksi. PRO2 vaikuttaa nopealle, hyvin toimivalle pelille.

 Löysin infoa jonka mukaan PZEM-004T pitäisi kyetä toimimaan väylässä. Tarvitaan muutama diodi ja vastus ilmeisesti. Tämä kuitenkin helpottaa "ahdinkoa" sarjaporttien määrässä. Toisaalta nyt on käytettävissä 10 ja 3 on tulossa lisää, joten sen suhteen en ole pulassa ollenkaan.

 Kertauksena vielä sarja ohjattavat laitteet.

 -    3 x Ostosähkö
 -    3 x Kulutettu sähkö
 -    4 x DC sähkö (kolme aurinkopaneli arrayta ja yksi tuulimylly array)
 -    1 x Relekortti 16Ch
 -    3 x Aurinko invertteri
 -    "Victron" (Fangpusun) BMV-700

 Näistä siis DC sähköanturit toimivat RS485 8,1,n väylässä ja rele kortti RS485 8,2,n väylässä. Koska prossu tuli yhdellä 8ch lisärelekortilla varustettuna, on prossussakin 16 relettä käytettävissä. Teoisin sanoen, ei ole pakollista käyttää ollenkaan tuota ulkoista. Näin jäisi yksi sarjaportti tarve pois. Jos kerran AC anturitkin saa väylään, taidan tehdä niin, että ostosähkö on omassa väylässään ja kulutus omassaan. Näin sarjaportteja ei tarvita enää kuin kuusi. 1 ostosähkölle, 1 kulutetulle, 1 tuotannolle ja 3 inverttereille. Invertterit kun on luettavampia yksitellen. Toisaalta inverttereitä ei tarvitse lukea. Enemmänkin vain käskeä tiettyyn tilaan, jos sitäkään. Eli ehkä en tarvitse kuin kolme porttia sittenkään. Aa, yksi meinasi unohtua. Akku mittari. Akun jännitteen kyllä näen tuulimyllyjen anturista, mutta kulutusta en enkä kuormaa. Ilmeisesti tilaamani TTL-RS232 adapterit auttavat tähänkin. Eli VE.Direct olisi TTL sarjaliikennettä suoraan. No, tuolle oma sarjaportti kuitenkin.

 Olen miettinyt, että jaksanko / haluanko alkaa keräämään dataa ns. itselleni ja olen pääsemässä sellaiseen tulokseen, että taidan yrittää siirtää keruun PC Output org:in suoraan. Eli koska minulla on sinne tili, sinne lienee luonnollista alkaa keräämään kumulatiivista dataa tuotosta ja kulutuksesta. Sielätä sen voin myös hakea jos haluan järjestelmän kautta sitä katsella. Crestronilla on joitain appeja joita voisi kokeilla puhelimeen, mutta saatan miettiä muita ratkaisuja / pilviä etähallintaan.

 Illalla / yöllä vielä kokeilin saanko viritelmilläni keskusteltua PZEM-004T:n ja invertterin kanssa. Invertteri onnistuu suoraan RS232 portti asetuksilla ja PZEM menee RS232 asetuksilla, kunhan portissa on TTL adapteri kiinni. Josko huomenna tai tänään pääsisi kokeilemaan vielä sen, että kun PZEMmejä on useampi kiinni väylässä.

 Tuolla ratkaisulla saisin hyödynnettyä kivasti ne neljä RS porttia jotka saan Cresnetin perään nyt. Eli kolme AC pzemmiä ostopuolelle, kolme kulutus puolelle. Neljä DC pzemmiä tuottopuolelle ja kolme invertteriä. Saattaa olla, että saan kaikki kuusi AC pzemmiä samaan väylään, jolloin jäisi yksi portti vielä vapaaksi.

 Prossun RS väyliin jäisi siis akkumittari ja relekortti.

edit:16.4

 Akku siis tilattu ja maksettu. Toimittaja lähettää akun ensiviikolla. Jos toimitus kestää toimittajan arvioiman 3 viikkoa, saattaisi akku olla kotona 10.5 jälkeen. Nyt siis olisi arviolta 3 viikkoa aikaa kehitellä systeemi kasaan.

 Eilen illalla kokeilin saada ilman oheiskomponentteja Pzem-004T laitteet juttelemaan väylässä. En ilmeisesti saanut. Ihan varma en ole. Saattaa olla, että palikat keskustelee mutta eivät enää muista ID:tään. No, katson mitä löytyylaitteiden muistista tänään, jos kerkiän. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaunusta

Pikku hiljaa, homma etenee.

Harmaa päivä, saantoa kuitenkin on